Když retard vymyslí retardér.

Česká republika je zahlcená retardéry, je to strašlivý nešvar, který přerostl do obrovských rozměrů.
Téměř každý řidič u nás bude o retardérech mluvit pouze v negativech, proč?
Nejdříve si řekneme, jaký cíl má tento neduh na silnici a zda je praktický a smysluplný.
Retardér, neboli zpomalovací práh si klade za cíl přinutit řidiče zpomalit vozidlo v nebezpečných úsecích, většinou před přechodem, nebo v místech, kde jsou kladeny nároky na hlukové limity, i když tento faktor je diskutabilní. Auto sice zpomalí, ale vzniká hluk při přejezdu přes práh a následné vytáčení motoru.
Retardér se staví především pro řidiče, kteří notoricky porušují dopravní předpisy. Bohužel ministerstvo dopravy tento problém řeší kolektivní vinou a staví stavebně technické prostředky, které omezují všechny řidiče bez výjimky. Přitom je  neustále kladen důraz na záchranné složky ke zkracování dojezdového času. Většina řidičů, kteří dodržují pravidla silničního provozu se pak cítí uraženě, že jsou lhostejně omezováni stejně, jako řidiči, kteří porušují pravidla. Přitom by měla právě stačit pouze značka omezující rychlost a německá disciplína. Naši politici by tedy měli řešit, jak tuto disciplínu docílit a ne montovat bezmyšlenkovitě další a další retardéry, jak se děje. Bez této podmínky poslušnosti se bez pochyb retardérů brzo nezbavíme.
Bohužel se často stává, že se účinek mine účinkem a zhorší už i tak nebezpečné situace ještě více.
Proto si zde ukážeme, proč tento článek dostal takto provokativní titulek, když retard vymyslí retardér.

Praha, Ulice: Za Černým Mostem
Mapa

Další ukázka zpomalovacího prahu. Auta zde vjíždí opět do protisměru. Nepříjemností tohoto úseku však je, že pokud se rozhodnete nerovnost přejet, máte velkou šanci (jak ukazuje fotografie) škrtnout podvozkem o silnici. Tento stav tu je několik let, podle Google street view však minimálně od roku 2011.

 Praha, Štěrbohory Ulice: Nákupní
Mapa

Při přejíždění příčného prahu dochází ke zvýšení emisí a spotřeby paliva.
Otestovali jsme, jakou dojezdovou dráhu ujede auto při přejezdu zpomalovacího prahu rychlostí 50 km a 30 km.
Při prvním přejezdu rychlostí 50 km jsme dojeli 174 m, i když to trochu drclo, obětovali jsme tlumiče pro test.
Při druhém přejezdu jsme zpomalili z 50 km na 30 km rychlost a dojeli jsme 73 m. Často ale řidiči zpomalí daleko více a práh přejedou rychlostí chůze.
Zpomalovací práh nám tedy ubere dojezd 101 m.
Při dnešních cenách pohonných hmot to pro někoho může být zbytečné plýtvání penězi.
Příčný práh nám na voze neničí pouze tlumiče, ale jsou namáhány i nápravy,  brzdové destičky, pneumatiky, čepy…
 Můj úsudek je ten, který jsem již v článku jednou zmínil. Chceme-li, aby se nám po cestách lépe jezdilo musí řidiči jezdit podle pravidel a dodržovat předpisy. Pokud tak někdo nečiní, je řešením tyto řidiče nekompromisně potrestat. Jiná možnost není, pokud nechceme přejíždět několik set hrbolků při jedné jízdě autem.

About Author:

One thought on “Když retard vymyslí retardér.

Napsat komentář